Sem heeft ADHD Sem is 10 jaar. Omdat hij op school snel is afgeleid, moeite heeft zijn werk af te krijgen en veel ‘aan de wandel’ gaat heeft de leerkracht voorgesteld om hem te laten onderzoeken. Uit dit onderzoek komt de diagnose ADHD bij een gemiddeld IQ. Ouders komen met de vraag of homeopathie Sem hierbij kan ondersteunen. In september 2019 komt Sem voor het eerst. Moeder vertelt dat hij als jong kind uren rustig kon spelen. Dat ze nooit heeft gedacht aan ADHD. De onrust van Sem blijkt de laatste jaren te zijn ontstaan en steeds verder toe te nemen. Thuis zorgt dit nog niet voor echte problemen, maar op school valt het op en stoort het hem in zijn werk en prestaties. Sem is een zeer sportieve jongen. In sport wil hij heel graag de beste zijn, net als in gamen. Is in beide heel fanatiek. Leren heeft duidelijk minder zijn interesse. Sem heeft een groot rechtvaardigheidsgevoel, zal het altijd opnemen voor de zwakkeren en kan ook heel goed voor zichzelf opkomen. Hij is gevoelig voor sfeer. Bij ruzie springt hij ertussen, gaat huilen of doet zijn oren dicht en roept dat het moet stoppen. Hij vertelt dat hij graag sterke mensen om zich heen heeft. Dat geeft hem een veilig gevoel. Lijkt verder niet extreem bang aangelegd. Alleen donker, onweer en hoogtes daar houdt hij echt niet van. Slapen gaat goed. Wel altijd met lampje aan. En het is fijn als ouders even bij hem komen liggen bij inslapen. Soms nachtmerries en zeer regelmatig aan het slaapwandelen. Het meest opvallende is dat Sem vaak vergeet wat hem net is gevraagd of wat hij zelf net heeft gezegd. Ook herhaalt hij continue zinnen uit liedjes of tikt met pen op de tafel. Dit gaat buiten zijn controle om. Voor mij zijn deze symptomen heel belangrijk voor het vinden van het passende middel. De eerste reactie op het middel is voor de omgeving niet merkbaar, maar Sem voelt zich in zijn hoofd wel rustiger. Daarom herhalen we het middel nog een aantal keer. Hierop verdwijnt ook het herhalen van het liedje wat naar de achtergrond, maar voor de rest verandert er te weinig. Bij het 2e consult wijzig ik daarom van middel. De reactie daarop komt snel en is heel goed. Het liedjes zingen, het tikken op tafel is vele malen verminderd. Er is meer focus, zowel op school als thuis. Sem vertelt dat hij zijn werk beter afkrijgt en ook het plannen van het werk lukt hem beter. Heeft hiervoor minder hulp nodig. De leerkracht merkt ook duidelijk verschil; betere concentratie en focus, beter aanspreekbaar (wat je zegt komt nu echt binnen). Na 3 maanden behandeling is dit een goed resultaat. Komende maanden zal Sem nog regelmatig op consult komen. Het homeopatisch middel herhaal ik alleen als hij duidelijk terugvalt of als het proces stagneert. Zolang het goed gaat doe ik vooral niets en wacht af. Uiteindelijk is het de bedoeling dat zijn ‘systeem’ het helemaal op eigen kracht kan. |